Translate

woensdag 31 augustus 2011

CUSTOM LAUNCHER versie 2 (beta) van Granthes


UPDATE: inmiddels heeft Grant Hess een nieuwe versie van Custom Launcher V2. Het gaat om:
Build 2613 -- Corrected Legacy/Default Enable bug
Build 2614 -- Corrected database upgrade/creation issue

Deze versies heb ik nog niet geprobeerd. Er zijn wat aanpassingen, die het beter moeten maken en zodra ik het heb uitgeprobeerd, laat ik jullie weten wat er allemaal veranderd (verbeterd?) is.
----------------------------------------------------------------------------------------


Zoals beloofd komen hier mijn bevindingen. Ik heb de custom launcher van Granthes geïnstalleerd en geprobeerd. Na alle problemen met de normale launcher van de Sims3 was ik het meer dan zat. En als je een downloadholic bent net als ik, dan is dit een prima programma.
Wat nieuw is ten opzichte van versie 1 en eerdere uitvoeringen van versie 2 is dat de Custom Launcher nu ook Sims3Packages kan behandelen. Je kunt packages en Sims3Packs door elkaar gebruiken.

Een andere verbetering ten opzichte van versie 1 is dat je je packages kan organiseren in sets. En je kan met verschillende sets een configuratie samenstellen zodat je spel weet welke gedownloade inhoud je wilt laden. Laat ik een voorbeeld geven.
Stel je bent bezig met een verhaal, spelend in een bepaald tijdperk zoals de Middeleeuwen. Je kan een configuratie maken bestaande uit sets met Objects ME, Kleding ME, Hacks, Hacks\Poses. Al je andere downloads doen dan in die configuratie niet mee. Zoals je moderne meubels. Hoe dat precies werkt, leg ik verderop uit.

Voorbereiding
Voordat je begint met dit programma, maak je ALTIJD een backup van je spel. De launcher overschrijft je eigen resource.cfg. Maak daarvan een kopie aan dat je op een veilige plek bewaart (een speciaal mapje op je bureaublad bijv. ) Daarnaast is dit programma nog niet af (Beta test). Dat betekent dat deze tutorial gebaseerd is op de versie van de Launcher V2 uit augustus 2011.

Stap 1
Net als bij de 1e versie, download je het bestand en pak je het vervolgens uit. Alle uitgepakte bestanden moeten bij elkaar blijven in één map. Waar je de map neerzet maakt niet zo veel uit.






Vervolgens start je het programma door op toepassing binnen de map te klikken. Het programma begint met het binnenhalen van alle bestanden die je in je documenten/electronic arts/de sims3/downloads hebt staan.



Hier zie je dat eerst de tumbnails worden geladen en daarna de downloads zelf.


Al deze downloads zijn nu nog een grote stapel zonder kop of staart. Al maakt het programma wel een aantal indelingen op basis van soort inhoud. Op dit moment kan de Launcher 5 verschillende types herkennen.
- Clothes (kleding)
- Objects (voorwerpen)
- Script Mods (..) 
- XML/Tuning Mods (..) 
- Unknown (onbekend)

- Sims3Packs
Patronen, sommige Muren en Vloeren worden herkend als XML/Tuning. De rest wordt herkend als Onbekend. Trappen, Daken en Hekken worden ook herkend als Unknown. Skins en Sliders idem.
Niet alle items hebben een thumbnail (klein plaatje). Jammer genoeg is dat best vaak. Dat gebeurt als het item onder Onbekend valt, maar soms ook als het item wel goed is gecategoriseerd. In alle andere gevallen heeft elk item dus een klein plaatje* dat de identificatie makkelijk maakt.

* Een ontbrekende thumb van een Package bestand kun de door ingame in CAS of bouw- dan wel koopmodus het object/kledingstuk aan te klikken. Het spel maakt dan zelf een thumb aan. De volgende keer dat je de Custom Launcher start, toont hij wel de thumb. Dit geldt weer niet voor Sims3Packs.

Stap 2
Als je op Set Management klikt krijg je een venster te zien dat alle packages in een lijst toont. Standaard staat al het nieuwe materiaal onder 'default'. Je kan nu kiezen hoe je ze gaat organiseren in sets.


Het loont de moeite om even na te denken over je indeling. Stop je al je kleding simpelweg in een set Clothing of maak je een indeling in Eigentijds, Middeleeuwen, Twenties? Dat hangt af van hoe je speelt. MIJN INDELING hoeft dus handig te zijn voor jou.


Weet je eenmaal hoe je gaat indelen dan doe je dat als volgt. Je maakt eerst een setnaam aan. Klik op Ad (bij 1). Vul een naam in. (2) en eventueel een beschrijving daaronder. Uiteindelijk krijg je een hele lijst met namen links te zien. Hieruit kies je er een aantal die je met de groene knoppen naar links kunt krijgen om bijvoorbeeld je configuatie Modern te samenstellen.





En helemaal rechts zie je een 'gevarendriehoek'. Dat betekent dat alle gecategoriseerde bestanden nog verwerkt moeten worden in een aantal grote samengestelde bestanden.

Stap 3
Klik op het dropdown menu bij 'Assign to Set'. Kies daar uit de categorie die je wil gaan maken. (hier is dat Objecten). Selecteer uit de lijst elk package dat je onder Objecten wil toewijzen. Druk dan op de knop 'Assign'.  



Ook zijn er nog knoppen met Enable, Disable en Delete. Het gebruik ervan is gelijk het voorafgaande. Bij Delete is je wijziging wel permanent. De bedoeling is dat je ál je downloads doorneemt op deze manier.

Stap 4
Hierna ga je bedenken welke sets je bij welke configuratie wil gebruiken. Heb je geen voorkeur, kies dan alle sets


Selecteer rechts de sets voor je configuratie en klik op de groene knoppen om de sets links te krijgen. 

Stap 5
Ga naar de knop 'status', klik op 'Rebuild'


Je ziet dat de bestanden worden opgebouwd. Dit proces duurt even, afhankelijk van de hoeveelheid downloads die je hebt. Stel dat je van een configuratie Modern naar Middeleeuwen wisselt, dan moet er een 'rebuild' plaats vinden.

Stap 6

Heb je van de Launcher versie 1 packages, dan moet je deze opzoeken. Meestal staat ze hier:
C:\Gebruikersnaam\Documenten\Electronic Arts\De Sims3\Launcher\Archives. Stop alles in je Sims3 Downloads map.


Stap 7

Legacy Packages van de Launcher versie 1. Alles wat in je Mods\Packages map stond werd standaard gelezen en geïnstalleerd. Deze versie van de Launcher doet dat niet (en het is maar zeer de vraag of dat gebeurt in de toekomst) Er is wel een lege Legacy set aanwezig in het Configuration Management venster, maar het wordt dus niet gebruikt.









Om een enkel package bestand toe te voegen moet je het alleen naar de juiste folder slepen. Dat is
C:\Gebruikersnaam\Documenten\Electronic Arts\Custom Launcher\Content\Packages.
Wil je bestanden verwijderen, dan doe je dat ook vanuit die map.

Stap 8

En nu spelen.

Tot slot
Tip is om een kopie van het bestand nav.bin ook te bewaren op je bureaublad. Het hoort thuis in je downloads map, maar soms schijnt hij te verdwijnen en dan crasht de Launcher. Plaats dan een kopie weer terug waar hij hoort te staan.

Patching van het spel
Zoals bekend is elke custom content problematisch voor het spel. Zoals bij elke grote verandering maak je een backup van je spel. Verwijder tijdelijk alle downloads en mods uit je spel en plaats ze bijv. op je bureaublad. Na het patchen zet je alles weer terug.


TIP
Een betere manier is om een zero of blanco configuratie te maken.


Daarna start je 1x het spel. Na het laden, sluit je weer af. Daarna kun je weer je eigen keuzes in sets maken in een bepaalde configuratie.


Ondersteuning
Voor ondersteuning moet je bij Granthes zijn, de maker van het programma. Hij heeft een topic gestart voor vragen en opmerkingen. Tot nu toe geeft hij binnen een dag antwoord. (meestal tenminste), hij blijft geduldig. GEWELDIG!! 
Als je vragen hebt over deze tutorial zelf, dan zal ik ze beantwoorden. Opmerkingen, toevoegingen zijn ook welkom.

Erkenning
Deze tutorial is gebaseerd op Winterhart's Tutorial for V2 Launcher. Zie link hierboven. Zijn (haar?) verhaal heb ik gebruikt om zelf eerst enig inzicht te krijgen in het programma. Verder is het aangevuld met mijn eigen screens.

P.S.
En ik zag dat ik al wat vergeten was, nl. de mogelijkheid om bij elke configuratie aan te geven hoe lang je wilt dat je Simmies leven.
Maar ik laat het hier even bij, aangezien ik daar nog geen screenshot van heb gemaakt.

P.S. II
Er zijn wat problemen met het gebruik van patronen. Zie daarvoor de Workaround.

P.S. III
Ik maak nog een apart item over de mappenstructuur. Dat moet je zien als extra uitleg bij bovenstaande tutorial. Die is hier te vinden.





1 opmerking:

  1. Well, I don't read Dutch, but this tutorial looks quite good.

    I'm hoping to get back to being able to make updates and improvements to the Launcher in the coming weeks.

    BeantwoordenVerwijderen

Vragen, opmerkingen of aanvullingen kun je hier kwijt. Ook verzoeken om tutorials te maken c.q. te vertalen of te bewerken.