Translate

zondag 15 april 2012

POSES Deel 2

Inleiding

In dit 2e deel gaat het over het maken van de Pose zelf in MILKSHAPE. Daarna ga je verder met deel 3.

Poses maken in Milkshape:

Stap 1.

Start Milkshape.
Klik op File en kies dan Open
Ga naar je werkmap op je bureaublad en kies daar voor am_body_4_anim.ms3d







Stap 2.

Klik weer op File en kies dan voor Import Halflife SMD.
Navigeer naar je werkmap en kies daar jouw nieuwe .smd file (eerder heb je daar een unieke naam voor verzonnen)
Een SMD Import venster zal verschijnen met vinkjes in elk hokje. Zo hoort het, verander hier niets, kies alleen voor OK.
Een 2e venster verschijnt met de vraag: Do you want to append the animation? Kies hier voor NO.













Stap 3.
Klik rechts beneden op de knop Anim.



Stap 4.

Ga naar het tabblad Joints. Je ziet daar een lijst met alle onderdelen uit je Rigfile. Zet een vinkje in Show Skeleton box en in Vertex Weights section. Nu zie je alle onderdelen in jouw model verschijnen.






Stap 5.

Dubbel klik op een van de Joints uit de lijst. Deze en alle joints die ermee verbonden zijn, lichten groen op. Dit betekent dat ze verplaatst kunnen worden. Druk je op b.v. joint Upperarm alle andere Joints bewegen mee.

Is een joint rood dan kun je deze beter met rust laten of je krijgt afschuwelijke vervormingen.






Druk daarna op het tabblad Model. en kies voor Rotate. Zet je muis op een van de joints die groen zijn en verplaats voorzichtig. Afhankelijk van welke richting je uit wil gaan, kies je een van de weergaven.




Zet bij de kleinere joints van b.v. de ledematen de puntjes in Origin en Local. Doe je dit niet, dan krijg je vervormingen. Gelukkig kun je met edit en undo weer een stap terug doen.



Hierboven zie je wat vervormingen. Je zult wat moeten experimenteren, steeds maar weer proberen tot je een pose naar je zin hebt. (meer screens gemaakt tijdens het maken van een pose vindt je hier (link).

Stel nu dat je helemaal klaar bent.


Stap 7.

Klik in de menubalk bovenin op Animate, kies in het uitrol menu voor Set Keyframe. Dit is het opslaan van je pose.
Ga naar de Anim knop onderin en klik het uit. Je model springt weer naar de beginstand, dat is normaal.


stap 8.

Klik op File, export Halflife SMD, navigeer naar je werkmap en sla je nieuwe pose op. Een venster vraagt of je het wil vervangen, kies hier YES.

Een volgend venster dat tevoorschijn komt, zet je een puntje bij Sequence. De beide andere circeltjes zijn leeg. Kies voor OK



Ga nu verder met deel 3: het converteren van SMD naar CLIP

http://fransims3tutdutch.blogspot.com/2012/04/poses-deel-3.html

3 opmerkingen:

  1. Ik krijg dit als ik de file open. Maar ik heb Milkshape 1.8.4 maar dat moet toch niet zo veel uitmaken?

    Dit gebeurt er dan:

    http://i50.tinypic.com/2lw3m1d.png

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Sanne. Dit is ergens een vinkje aantikken of weghalen, dat moet ik even opzoeken. Je doet dit éénmalig en daarna nooit meer. Ik kom er later op terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier staat het antwoord bij post 88. http://www.modthesims.info/showthread.php?t=357403&c=1&ht=&page=4&pp=25#startcomments
    Kortweg: ga naar File, Preferences, en dan het tabblad Misc. Vul bij joints 0.01 - 0.012 in. Druk dan op OK. Tabblad Joints: zet vinkje bij Show skeleton. Tada!

    BeantwoordenVerwijderen

Vragen, opmerkingen of aanvullingen kun je hier kwijt. Ook verzoeken om tutorials te maken c.q. te vertalen of te bewerken.