Translate

zondag 15 april 2012

POSES Deel 1

Inleiding

Eindelijk ben ik er zelf ingedoken en heb een aantal poses gemaakt. Hiervoor heb ik de tutorial van Orangemittens gebruikt. Zoals gebruikelijk is die - zoals bijna alles in de Sims Community - in het Engels. Ik vertaal hem niet letterlijk, maar gebruik hem als basis aangevuld met mijn eigen screens. Alle lof en waardering gaat dus naar haar. Hier is de link: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=438716

Om de eigenlijke Pose te maken, gebruik ik Milkshape. Deze tutorial is op basis daarvan gemaakt. Andere animatieprogramma’s zijn ook mogelijk, zolang het programma .smd bestanden kan verwerken .(bijv. Blender 2.57).

Het schijnt overigens dat er voor Blender wat te zeggen valt vanwege het makkelijk importeren van de juiste rigfiles. Misschien dat ik het nog uit ga zoeken. Zie verder bovenaan in tutorial van Orangemittens de vetgedrukte tekst.

Belangrijk: Ook heb je nog een bijpassende rig nodig voor je animatie editor.

Wat kan wel en wat kan niet

Om een goede/interessante pose te maken heb je vaardigheden nodig; de kennis om met de programma’s te werken. Deze tutorial helpt je daarbij.

Wat ik NIET kan, is de creatieve inspiratie leveren. Zelf moet je dus ideeën hebben om mee te beginnen.

BENODIGDHEDEN

3.   Adult rig van Mesher: http://jaue.com/om/mesher_4animrigs_male&female.rar OF van WesHowe een nieuwe vrouwlijke rig: http://jaue.com/om/WesHowe_1197040_afAnimRig-WH.rar
OF het kind (child) rig van Mesher: http://www.modthesims.info/showthre...t=390523&page=1 in post 7
4.    S3PE versie 11-0402-0951 van Peter en Inge Jones: http://dino.drealm.info/den/denforu...php?topic=526.0 (voor de meesten onder ons: de 32 bit versie) Je moet even flink zoeken.
5.    MILKSHAPE 1.8.5

Dit programma kun je 1 maand gratis gebruiken. Daarna moet je ongeveer 20 euro betalen, als ik het me goed herinner. Je kan ook bijv. Blender 2.57 gebruiken, maar dan verwijs ik je naar een andere tutorial. Zelf heb ik geen Blender en ik heb er daarom ook geen ervaring mee. Maar het is wel gratis.

Ad 4. Je hebt bij S3PE nog wat extra bestanden nodig. Zie deze link voor meer info: http://dino.drealm.info/den/denforum/index.php?topic=606.msg4102#msg4102. Daar staat ook de link naar het rarbestand. Zet alles in de map 'Helpers' die zich in de S3PE map bevindt. Zet alle andere bestanden in de S3PE map zelf.

We gaan beginnen:

CLIP bestand exporteren

Stap 1.

Maak een map aan op je bureaublad. Noem deze Posewerkmap of iets dergelijks. Pak de rarfiles van AnimToolV05 en Adult rig hier uit.

Stap 2.

Open S3PE en klik op File, dan Open. Zoek nu je Fullbuild0 op. Het is te vinden in:  Program Files/Electronic Arts/De Sims 3/GameData/Shared/…..
 

 

Tip: je kan het FullBuild0 ook kopiëren naar je werkmap op je bureaublad.


Stap 3
Door eerst op Tag en dan op Name te klikken kun je wat makkelijker zoeken.
Scroll naar beneden naar de CLIPs en kies een van de clips dat begint met a_xevt_. Het maakt niet uit of je a_xevt_701 of a_xevt_702 kiest.
 


Klik met je rechtermuisknop op deze regel

Kies: Export and Rename (beneden in het dropdownmenu)

Vul hier de naam in van wat straks je nieuwe pose wordt. (1.)
Navigeer naar de werkmap op je bureaublad en sla het bestand daar op.(2 en 3)







HEEL BELANGRIJK:
 
Om de pose te laten werken MOET de naam beginnen met a_. Wat na de underscore   komt, maakt niet uit.
 
Maak de naam van je pose UNIEK. Doe je dit niet, dan veroorzaak je een conflict in je spel en loopt De Sims3  vast. Zelf heb ik al gemerkt dat dit lastig is. Mijn tip is: schrijf het op!!!!!

Omzetten van CLIP naar SMD
Ga naar je werkmap. Als het goed is heb je hier al de gedownloade Rigbestanden staan. Het heeft een adult-rigfile.txt en de Rig zelf (.ms3d)
 
Stap 4.
Klik op het exe bestand om het animtooltje te starten. 
Kies: Clip-> SMD
Zoek dan in je werkmap naar adult_rigfile.txt . Klik op open. Je krijgt een venster te zien met No Errors. Dan is de conversie gelukt. Zoniet, begin dan helemaal opnieuw. (ja shit)

Bij de pop up "rigfile.txt not located. Do you want to locate a rigfile manually" kies voor OK


Het maken van de POSE in Milkshape

Stap 5.
 
Open Milkshape, Importeer je ms3d rig. Importeer je nieuwe RIG Maak de pose en Save zo dat het de neieuwe .smd wordt overschreven (die in je werkmap)

Dit is in het kort wat je gaat doen. Mocht je nu in de stress schieten? Niet nodig.  Ga naar deel 2 van deze tutorial. Hier zal ik met screens het maken van de pose in Milkshape uitleggen.
N.B. Ik ben zeker nog geen expert, dus vergeef me als het allemaal nog niet zo sofisticated is.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen, opmerkingen of aanvullingen kun je hier kwijt. Ook verzoeken om tutorials te maken c.q. te vertalen of te bewerken.