Translate

zondag 15 april 2012

POSES Deel 3

Van SMD naar CLIP

Stap 1.

Start opnieuw de Animtool (bureaublad in je werkmap)
Klik op SMD-->CLIP
Ga naar je werkmap en kies het .smd. Ook nu krijg je weer de melding "No Errors".








Stap 2.

Start S3PE en klik op File
Kies nu voor New

Klik op Resource en kies uit het menu voor Import/From File.
Ga naar je werkmap en kies voor jouw CLIP.
Sla op zonder wijzigingen aan te brengen in tekst of getallen.
Het bestand dat je nodig hebt is a_jouw naam%%+CLIP.animation.









Stap 3.
Zoek nu in je werkmap naar je CLIP. Dit heeft de extentie .animation. Sla deze op zonder ook maar iets te wijzigen. Dus gewoon klik op Save.




Stap 4.

Nu nog het inpakken.

Klik op File, Opslaan als en kies dan voor de naam van je package-bestand. Het is handig om iets van de naam van je poses in het package bestand te gebruiken.




Hierboven zie je de naam van het package-bestand. Dit bestand zet je zoals gebruikelijk in de map Mods/Packages of als je CC Magic gebruikt in de map Downloads.




^ is er een gemaakt door mezelf.

Het lijkt allemaal veel en moeilijk, maar na dit een keer of drie gedaan te hebben zul je merken dat je de slag te pakken hebt.

Belangrijk is wel dat je zorgvuldig werkt, anders gaat de conversie terug niet goed en zie je in game je pose niet terug.






POSES Deel 2

Inleiding

In dit 2e deel gaat het over het maken van de Pose zelf in MILKSHAPE. Daarna ga je verder met deel 3.

Poses maken in Milkshape:

Stap 1.

Start Milkshape.
Klik op File en kies dan Open
Ga naar je werkmap op je bureaublad en kies daar voor am_body_4_anim.ms3d







Stap 2.

Klik weer op File en kies dan voor Import Halflife SMD.
Navigeer naar je werkmap en kies daar jouw nieuwe .smd file (eerder heb je daar een unieke naam voor verzonnen)
Een SMD Import venster zal verschijnen met vinkjes in elk hokje. Zo hoort het, verander hier niets, kies alleen voor OK.
Een 2e venster verschijnt met de vraag: Do you want to append the animation? Kies hier voor NO.













Stap 3.
Klik rechts beneden op de knop Anim.



Stap 4.

Ga naar het tabblad Joints. Je ziet daar een lijst met alle onderdelen uit je Rigfile. Zet een vinkje in Show Skeleton box en in Vertex Weights section. Nu zie je alle onderdelen in jouw model verschijnen.






Stap 5.

Dubbel klik op een van de Joints uit de lijst. Deze en alle joints die ermee verbonden zijn, lichten groen op. Dit betekent dat ze verplaatst kunnen worden. Druk je op b.v. joint Upperarm alle andere Joints bewegen mee.

Is een joint rood dan kun je deze beter met rust laten of je krijgt afschuwelijke vervormingen.






Druk daarna op het tabblad Model. en kies voor Rotate. Zet je muis op een van de joints die groen zijn en verplaats voorzichtig. Afhankelijk van welke richting je uit wil gaan, kies je een van de weergaven.




Zet bij de kleinere joints van b.v. de ledematen de puntjes in Origin en Local. Doe je dit niet, dan krijg je vervormingen. Gelukkig kun je met edit en undo weer een stap terug doen.



Hierboven zie je wat vervormingen. Je zult wat moeten experimenteren, steeds maar weer proberen tot je een pose naar je zin hebt. (meer screens gemaakt tijdens het maken van een pose vindt je hier (link).

Stel nu dat je helemaal klaar bent.


Stap 7.

Klik in de menubalk bovenin op Animate, kies in het uitrol menu voor Set Keyframe. Dit is het opslaan van je pose.
Ga naar de Anim knop onderin en klik het uit. Je model springt weer naar de beginstand, dat is normaal.


stap 8.

Klik op File, export Halflife SMD, navigeer naar je werkmap en sla je nieuwe pose op. Een venster vraagt of je het wil vervangen, kies hier YES.

Een volgend venster dat tevoorschijn komt, zet je een puntje bij Sequence. De beide andere circeltjes zijn leeg. Kies voor OK



Ga nu verder met deel 3: het converteren van SMD naar CLIP

http://fransims3tutdutch.blogspot.com/2012/04/poses-deel-3.html

POSES Deel 1

Inleiding

Eindelijk ben ik er zelf ingedoken en heb een aantal poses gemaakt. Hiervoor heb ik de tutorial van Orangemittens gebruikt. Zoals gebruikelijk is die - zoals bijna alles in de Sims Community - in het Engels. Ik vertaal hem niet letterlijk, maar gebruik hem als basis aangevuld met mijn eigen screens. Alle lof en waardering gaat dus naar haar. Hier is de link: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=438716

Om de eigenlijke Pose te maken, gebruik ik Milkshape. Deze tutorial is op basis daarvan gemaakt. Andere animatieprogramma’s zijn ook mogelijk, zolang het programma .smd bestanden kan verwerken .(bijv. Blender 2.57).

Het schijnt overigens dat er voor Blender wat te zeggen valt vanwege het makkelijk importeren van de juiste rigfiles. Misschien dat ik het nog uit ga zoeken. Zie verder bovenaan in tutorial van Orangemittens de vetgedrukte tekst.

Belangrijk: Ook heb je nog een bijpassende rig nodig voor je animatie editor.

Wat kan wel en wat kan niet

Om een goede/interessante pose te maken heb je vaardigheden nodig; de kennis om met de programma’s te werken. Deze tutorial helpt je daarbij.

Wat ik NIET kan, is de creatieve inspiratie leveren. Zelf moet je dus ideeën hebben om mee te beginnen.

BENODIGDHEDEN

3.   Adult rig van Mesher: http://jaue.com/om/mesher_4animrigs_male&female.rar OF van WesHowe een nieuwe vrouwlijke rig: http://jaue.com/om/WesHowe_1197040_afAnimRig-WH.rar
OF het kind (child) rig van Mesher: http://www.modthesims.info/showthre...t=390523&page=1 in post 7
4.    S3PE versie 11-0402-0951 van Peter en Inge Jones: http://dino.drealm.info/den/denforu...php?topic=526.0 (voor de meesten onder ons: de 32 bit versie) Je moet even flink zoeken.
5.    MILKSHAPE 1.8.5

Dit programma kun je 1 maand gratis gebruiken. Daarna moet je ongeveer 20 euro betalen, als ik het me goed herinner. Je kan ook bijv. Blender 2.57 gebruiken, maar dan verwijs ik je naar een andere tutorial. Zelf heb ik geen Blender en ik heb er daarom ook geen ervaring mee. Maar het is wel gratis.

Ad 4. Je hebt bij S3PE nog wat extra bestanden nodig. Zie deze link voor meer info: http://dino.drealm.info/den/denforum/index.php?topic=606.msg4102#msg4102. Daar staat ook de link naar het rarbestand. Zet alles in de map 'Helpers' die zich in de S3PE map bevindt. Zet alle andere bestanden in de S3PE map zelf.

We gaan beginnen:

CLIP bestand exporteren

Stap 1.

Maak een map aan op je bureaublad. Noem deze Posewerkmap of iets dergelijks. Pak de rarfiles van AnimToolV05 en Adult rig hier uit.

Stap 2.

Open S3PE en klik op File, dan Open. Zoek nu je Fullbuild0 op. Het is te vinden in:  Program Files/Electronic Arts/De Sims 3/GameData/Shared/…..
 

 

Tip: je kan het FullBuild0 ook kopiëren naar je werkmap op je bureaublad.


Stap 3
Door eerst op Tag en dan op Name te klikken kun je wat makkelijker zoeken.
Scroll naar beneden naar de CLIPs en kies een van de clips dat begint met a_xevt_. Het maakt niet uit of je a_xevt_701 of a_xevt_702 kiest.
 


Klik met je rechtermuisknop op deze regel

Kies: Export and Rename (beneden in het dropdownmenu)

Vul hier de naam in van wat straks je nieuwe pose wordt. (1.)
Navigeer naar de werkmap op je bureaublad en sla het bestand daar op.(2 en 3)







HEEL BELANGRIJK:
 
Om de pose te laten werken MOET de naam beginnen met a_. Wat na de underscore   komt, maakt niet uit.
 
Maak de naam van je pose UNIEK. Doe je dit niet, dan veroorzaak je een conflict in je spel en loopt De Sims3  vast. Zelf heb ik al gemerkt dat dit lastig is. Mijn tip is: schrijf het op!!!!!

Omzetten van CLIP naar SMD
Ga naar je werkmap. Als het goed is heb je hier al de gedownloade Rigbestanden staan. Het heeft een adult-rigfile.txt en de Rig zelf (.ms3d)
 
Stap 4.
Klik op het exe bestand om het animtooltje te starten. 
Kies: Clip-> SMD
Zoek dan in je werkmap naar adult_rigfile.txt . Klik op open. Je krijgt een venster te zien met No Errors. Dan is de conversie gelukt. Zoniet, begin dan helemaal opnieuw. (ja shit)

Bij de pop up "rigfile.txt not located. Do you want to locate a rigfile manually" kies voor OK


Het maken van de POSE in Milkshape

Stap 5.
 
Open Milkshape, Importeer je ms3d rig. Importeer je nieuwe RIG Maak de pose en Save zo dat het de neieuwe .smd wordt overschreven (die in je werkmap)

Dit is in het kort wat je gaat doen. Mocht je nu in de stress schieten? Niet nodig.  Ga naar deel 2 van deze tutorial. Hier zal ik met screens het maken van de pose in Milkshape uitleggen.
N.B. Ik ben zeker nog geen expert, dus vergeef me als het allemaal nog niet zo sofisticated is.  

dinsdag 10 april 2012

EERSTE POSE GEMAAKT! en nu de tutorial nog

Het is gelukt om een pose te maken. Ik ben nog niet uit alle ins en outs van het maken van de pose zelf (het modelleren in Milkshape), maar voor een eerste probeersel ben ik niet ontevreden. Oefening baart kunst! Mijn verwachting is dat de volgende resultaten beter zullen zijn.

Dit betekent ook dat de tutorial er beslist gaat komen, al met ik hem nog schrijven/vertalen. Ik ga als basis de zeer goed begrijpbare tutorial van Orangemittens (MTS) gebruiken, vertaal hem en voeg nog veel extra screens toe. Aangezien ik alleen Milkshape heb, zal ik het niet over Blender hebben.

Oke: Alle lof en credits gaan dus naar Orangemittens.

Haar tutorial: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=438716

Natuurlijk ook credits naar de vele makers van programma's om uberhaupt poses te maken. Jullie zijn geweldig!

1e pose


detail hand (klik op screen om in het groot te zien)









En een 2e pose:



details: de handen

Probleem met schouder

zondag 8 april 2012

POSE gemaakt + bijbehorende tutorial

Ik was het al een tijdje van plan: het maken van een pose.
Pfff, een behoorlijke taaie en tijdrovende klus. Tutorial van Orangemittens uitgeprint. Maar al met al lastig. Ondertussen ook screens gemaakt en dan zal ik de tutorial van Orangemittens vertalen en van screens voorzien (dat was nl. nog niet gedaan)

Maar nog even geduld aub. Ik moet de eerste pose nog ingame testen.