Translate

zondag 30 oktober 2011

PETS & SHIT: patch 1.26 en de fix voor gebroken downloads

Je hebt de laatste patch 1.26 geïnstalleerd of je hebt Beestenbende geïnstalleerd dan kan het zo zijn dat behalve problemen met de grafische kaart, bugs, lags die er ook zijn, je dit tegenkomt.


Symptomen:

De stoelen staan niet op de goede plaats rond de tafel
De lamp die je op de tafel wil plaatsen 'zinkt' erin weg
Er kan maar één Sim in het tweepersoonsbed liggen.


De objecten op zich ZIEN er normaal uit, ze GEDRAGEN zich alleen anders in interactie met andere objecten of met Sims.


WAT is aangetast:

Eigenlijk ALLES wat niet van EA of de Store afkomstig is.
BEHALVE: CAS-parts. Haren, kleding, make-up. Gelukkig werken deze gewoon nog wel.


De Ziekte:

De RIG-codes die zich in het object bevinden, zijn niet meer compatible met de nieuwe RIG-codes. En die nieuwe RIG-codes waren nodig vanwege de uitbreiding PETS. RIG-codes regelen de manier waarop een object interactie heeft met een ander object, een Sim of een dier.


WAT NU:

Er zijn verschillende mogelijkheden.


1.
Je verwijdert ALLE downloads uit je spel, behalve de dingen die gekocht zijn in de STORE en CAS-parts. De verwijderde downloads kun je tijdelijk bewaren in een aparte map ergens waar je hem goed kan terugvinden. Je kunt nu gewoon spelen en je zal bovengenoemde problemen niet meer hebben.
Vergeet niet: er kunnen ook andere problemen zijn, maar die worden hier niet behandeld.
Natuurlijk is het minder leuk met al je zorgvuldig verzamelde downloads, maar je KUNT spelen.


2.
Je wilt toch met downloads van anderen spelen die niet van EA komen. Dan zul je wat werk moeten verzetten.
Er zijn 3 manieren om downloads te repareren naar compatible met patch 1.26 c.q. uitbreiding Pets. Alle links komen onderaan.


BELANGRIJK BELANGRIJK BELANGRIJK BELANGRIJK
Vergeet nooit om een backup te maken voordat je aan de slag gaat. Niet vergeten, altijd doen!!


A.
De manuele manier beschreven door Inge Jones.  Inges manier gebruik je voor individuele downloads en is niet geschikt voor bulk-reparatie. Lukt het niet met de andere 2 manieren dan kun je deze proberen en natuurlijk als je heel weinig downloads hebt.


B.
Tool van GrantHess (de great and only Custom Launcher genious) genaamd Custom Content Fix for PETS (in het kort RIGFIX genoemd)
Dit programma is bestemd voor PACKAGE en .DBC (installed content) bestanden. Sims3Packs moet je omzetten of ga naar C.
De makkelijkste manier om dit programma te gebruiken is om het uit te pakken, het maakt niet uit waar. Maak een snelkoppeling naar RigFix.exe bestand op je bureaublad b.v. Met selecteer, klik, sleep over het exe bestand en dan loslaten, zal het programmaatje zijn werk doen.


[ + ] betekent  dat deze bron was in de oude stijl RIG en is nu geupdated.
[ - ] betekent dat de bron al in de nieuwe stijl RIG was.
[    ] betekent dat deze bron geen RIG bevatte.




MAAR: RigFix kan niet alles oplossen. Zelfgemaakte bedden hebben een zeer complexe RIG om automatisch te worden gerepareerd. Voor mensen die met S3PE overweg kunnen is er een korte beschrijving hoe de verschillende bronnen kunnen worden aangepast.
Voor degene die dat niet kunnen (en dat is de grote meerderheid van de Simmers) is het het beste om te wachten tot de maker van dat bepaalde bed zijn creatie heeft aangepast.


C.
TSR RigFix is een klein programmaatje that .DBC, package en Sims3Pack kan repareren. (feitelijk kan het programma de RIG encryptie omzetten naar het nieuwe format. Het gebruikt hierbij granny2.dll. Om het programma TSR RigFix te gebruiken heb je de granny2.dll nodig (beschikbaar hier: http://www.radgametools.com/granny/download.html)
Vervolgens installeer je de granny vieuwer en copieer je de granny2.dll naar de intallatie map van TSR RigFix.
N.B. Na gebruik van de RigFix MOET je je game updaten. Geconverteerde bestanden zijn niet backwards compatible.

D.
Je laat de reparatie aan anderen over. Je wacht tot makers van custom content hun creaties hebben aangepast en opnieuw ter download aanbieden. Dan sla jij je slag, redownload en installeer in je spel. Eén nadeel is natuurlijk dat downloads van sites die 'dood' zijn, niet meer worden aangepast, al zijn er ook een paar uitzonderingen. MTS zal downloads van niet (meer) actieve makers aanpassen.



Links:

Handmatige manier (een voor een) van MTS c.q. Inge Jones:
http://modthesims.info/wiki.php?title=Tutorial:Fixing_Object_RIGs_for_Patch_1.26

RigFix van GranHess: http://sims3.the-prof.net/forums/index.php/topic,1298.0.html


TSR RigFix:
http://trac.thesimsresource.com:8080/trac/workshop/wiki/RigFix (met daarin enige uitleg en de download link)
Een tutorial in 3 stappen met screenshots:
http://www.thesimsresource.com/fixyourgame/step1
http://www.thesimsresource.com/fixyourgame/step2
http://www.thesimsresource.com/fixyourgame/step3




woensdag 26 oktober 2011

PETS & SHIT: patch en uitbreiding

UPDATE:

vanmiddag (28 oktober) heb ik nog even nagevraagd bij Inge Jones (MTS en modder) of ook CAS-parts geupdated moeten worden. Gelukkig hebben die geen RIG-code, hetgeen betekent dat kleding, haar, make-up NIET aangepast hoeven te worden. En dat is ook weer leuk voor mij, vanwege de kleding die ik geupped heb op SimNieuws, Garden of Shadows (GOS) en Modding The Sims (MTS). Die kan ongewijzigd blijven.
Dit is een klein lichtpuntje voor alle Sims3 creatievelingen die al super veel hebben gemaakt. Ik heb grote bewondering voor hun toewijding, geduld en alle tijd die zij steken in het oplossen van de "RIG-code-problemen".

Dus: thanks a lot, you all made my day!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag heb ik een hele middag de thread van Modding The Sims (MTS) gelezen over de laatste patch 1.26 (en 1.27 voor Mac)  en de installatie van Pets. Niet onbelangrijk: als je Pets installeert, heb je automatisch de patch.

Dit is de link: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=458126 als je het ook wil lezen. (het waren inmiddels 14 pagina's)

Ik begrijp nu beter wat er allemaal misgaat met de (oudere) downloads. Elk object heeft een RIG-code (meestal) en de codes van vóór de patch of de Pets uitbreiding werken niet meer met de patch/uitbreiding. Dit geldt met name voor alles wat een interactie aangaat met andere objecten zoals een lamp op een tafel of interacties aangaat met de Simmies. In bad gaan, de deur openen, zitten op een stoel, bank, slapen in bed etc. Daarom zie je als het misgaat rare animaties.

Ook poses moeten aangepast worden. En natuurlijk sliders en mods (hacks). De laatsten moest je altijd al bij elke patch updaten en de meeste makers doen dat ook keurig.
Verder schijnt het dat haar, skins en kleding geen problemen geeft, maar ook dat is niet 100% zeker.

EA heeft zelf wel voor aanpassingen gezorgd. Heb je alleen downloads van de Store, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. (hopelijk)

De tool van GrantHes kan packages aanpassen en dbc.files Voor Sims3Packs gebruik je het tooltje van TSR

Dbc.files vind je in de map DCCache, selecteer een aantal van de bestanden en sleep ze naar het Grant Tool, daar laat je de bestanden los en het tooltje doet zijn werk.
Daarnaast kun je S3SPE gebruiken. In de bovenstaande link staat ook een uitleg hoe je handmatig, d.w.z. één voor één aanpassingen kan doen in de RIG-code.

Zoals zoveel mensen baal ik behoorlijk. Dit betekent of héél veel werk - hoewel sommige optimisten het als een kans zien om eens wat minder goede downloads te lozen en grote schoonmaak te houden - of je patchet niet en dat betekent dat je niets nieuws meer kunt downloaden. Nou ja, het downloaden wel, maar in je game zetten kan dan niet meer.
Sommige makers zullen zelf hun creaties aanpassen, maar dat moet je dan wel in de gaten houden en dan de aangepaste versie downloaden.

Aangezien ik met een verhaal bezig was, ga ik voorlopig niet patchen en Pets/Beestenbende is wel schattig, maar het boeit me niet overmatig.

Ik hou jullie op de hoogte...

donderdag 20 oktober 2011

Laatste Patch versie 1.26 en Beestenbende: het is weer een bende bij EA

Elke keer als EA een patch uitbrengt mag je in je handjes knijpen als het goed gaat. Ook nu lees ik overal dat het 'goed mis' is. Zelf heb ik voorlopig geen plannen om Beestenbende aan te schaffen en ook wat betreft patchen ben ik niet de eerste om voor de hand liggende redenen. Maar goed, er zijn weer een aantal knappe koppen die er weer iets op bedenken. Van 2 zijden nog wel:

GrantHes (die van de Custom Launcher V2) is bezig met een progje om je oude custom content om te vormen. Hoe goed dit werkt, weet ik (nog) niet. 

LINK van GRANTHES http://sims3.the-prof.net/forums/index.php/topic,1298.msg1995.html#msg1995

Dan is er de TSR met het volgende:

In October 2011, EA released a game update (patch version 1.26 for PC, 1.27 for Mac) to coincide with the release of the Pets EP. These both included substantial changes to the way Custom Content (CC) works, to enable the animations of Pets to work with objects they could interact with.

The result was that all pre-existing CC was broke and failed to work in the updates games.

TSR have worked tirelessly for days to fix the problem for the entire Sims community. First we fixed our Workshop tool so that all newly created CC would work with the latest game versions. Then we started fixing all of our Sims 3 downloads on the server so that newly downloaded content would also work. Finally, and this is why you are here, we released a tool to fix players’ games, patching their downloaded CC as well as that already installed in their games. The result was a "fix it all" tool to get players games working again. It’s called "TSR Pets CC Bug Fixer", and you can download it in step 1 of our guide.


Kortom: heb je na de installatie van Beestenbende of de nieuwste patch problemen met je custom content, check dan de TSR voor de TSR Pets CC Bug Fixer

De link hierover is hier:
http://www.thesimsresource.com/fixyourgame/

dinsdag 11 oktober 2011

Map MIJN DOCUMENTEN verplaatsen naar D-schijf

Al tijden kampte ik met te weinig ruimte op mijn C-schijf. Ik heb inderdaad heel veel downloads Custom Content. Jammer genoeg bedacht EA dat de downloads van Programma's naar Mijn Documenten verplaatst moest worden.

Gelukkig ik kreeg de volgende tip die ik met jullie deel.

Ga naar C:\Users\Jouw Naam\Documenten, druk met rechtermuisknop op Mijn Documenten en kies uit het dropdownmenu voor Eigenschappen



Ga dan naar het tabblad "Locatie" Afhankelijk van de versie Windowns zie je of 3 knoppen of een invulvak. In het invulvak vul je de locatie in.
Of klik op Verplaats en kies of maak een nieuwe locatie aan.
En dat is het.







Windows vraagt je of het alle bestanden naar de nieuwe locatie moet verplaatsen. Accepteer dat.
Nu is Documenten folder verplaats naar de systeem disk van je keuze. Dit kun je ook doen voor Muziek, Video's, Downloads.





zaterdag 8 oktober 2011

Tutorials in English?

Ik was wat aan het rommelen en zag de statistieken. Kennelijk hebben ook mensen uit de VS, Rusland en Mexico hier een blik geworpen.
En dat roept vragen op: Hoe komen die in vredesnaam hier terecht? Ik heb werkelijk geen idee.

Tweede vraag: zou ik deze tutorials ook in het Engels moeten vertalen?
Maar zijn er al niet genoeg tutorials in het Engels? Met die gedachte in het achterhoofd ben ik op de eerste plaats deze blog begonnen. Op de site SimsNieuws gaf ik verschillende keren hulp in technische zin. Maar om nu steeds maar hetzelfde te moeten schrijven, ging vervelen. Juist omdat de lezers op SimsNieuws vaak erg jong zijn, dacht ik dat er wel een 'markt' is voor tutorials in het Nederlands.

Ik zal er nog eens rustig over nadenken en kom er misschien op terug.

dinsdag 4 oktober 2011

Mappenstructuur bij de Custom Launcher V2

In de tutorial van de Custom Launcher heb ik geen aandacht besteed aan de mappenstructuur die de Launcher aanmaakt.
Soms kan het toch wel handig zijn als je weet waar welke bestanden worden neergezet door de Launcher.

Nogmaals: alles wat door de Custom Launcher V2 opgenomen moet worden in je game, zet je in de map Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims3\downloads

Zodra je de Custom Launcher V2 start, haalt hij alle bestanden uit downloads weg. Schrik niet, de map is dan zo goed als leeg, op een paar .bin bestanden na.

Zie screen, die vergroot wordt als je hem aanklikt.  





Je ziet ook dat de Custom Launcher in de map Documenten\Electronic Arts een nieuwe map heeft aangemaakt met de naam Custom Launcher


Die map bevat weer de volgende mappen:

Cache
Content - bevat je custom content dat beheerd wordt door de Launcher
Logs       - tekstbestanden. Gaat er iets fout, dan staat het daar.
Settings





Content bevat weer een aantal submappen. Let op: binnen deze submappen mag je zelf geen sub/submappen aanmaken. Doe je dit wel, dan wordt die inhoud niet door de Launcher gelezen. (tenzij je dit voor een bepaald doel met opzet doet)




De namen van de submappen lijken me eigenlijk wel voor zich spreken. Als extra zekerheid is er nog de map Archives. Deze map is een soort backup.
















Vanwege plaatsgebrek heb ik de inhoud van Archives op de D-Schijf gezet. Later kreeg ik de tip hoe je de hele Mijn Documenten naar de D-schijf kunt verplaatsen. Eindelijk geen plaats gebrek meer, dus een super handige tip. (ik zal hem ook nog hier plaatsen)




Heb je een probleem met een Custom Launcher V2 die crasht, dan stuur je het laatste log bestand mee naar het forum van GrantHes.
Voor het gemak nog maar eens de link: http://sims3.the-prof.net/forums/index.php?board=9.0